"Запоріжжяобленерго" хоче змусити місцеві заводи платити більше за електроенергію.
Вони значно знизили її споживання, тому тепер постає питання про виключення їх із І категорії споживачів, яка дозволяла їм сплачувати на майже 0,15 гривень за кВт-год. менше.
Проте для переведення до ІІ категорії самої лише цієї причини замало.
Як стало відомо "Економічній Правді", ВАТ "Запоріжжяобленерго" шукає можливості переведення ВАТ "Запорізький завод феросплавів" (група Приват) з першої категорії споживачів електроенергії до другої.
Незважаючи на те, що більш ніж 60% ВАТ "Запоріжжяобленерго" належить НАК "Енергетична компанія України", контролюється воно Костянтином Григоришиним (Bikontia Enterprises Limited, якій належить 18,67% акцій підприємства, - входить до групи "Енергетичний стандарт").
"Інші випадки по галузі нам не відомі, але Запорізьке обленерго звернулося НКРЕ з проханням перевести до другої групи споживачів Запорізький феросплавний ", - повідомив ЕП виконавчий директор Української асоціації виробників феросплавів та іншої електрометалургійної продукції "УкрФА" Сергій Кудрявцев.
Такий крок з боку генеруючих компаній - цілком зрозумілий, адже ЗФЗ разом із Запорізьким алюмінієвим комбінатом споживали половину його продукції, тому падіння попиту з їх боку боляче вдарить по кишені електрогенерації.
Згідно з І класом напруги, тарифи для споживачів (без ПДВ) складають 43,58 коп./кВт-год. Якщо феросплавні заводи перейдуть до ІІ класу, то сплачуватимуть уже 58,46 коп./кВт-год.
"На тариф І класу мають право підприємства, які споживають електроенергії більш ніж 150 млн. кВт. на місяць. Наразі ж феросплавники через спад виробництва продукції стільки енергії не потребують. Скажімо, у Запорізького феросплавного виробництво минулого місяця впало вже десь на 80%", - повідомив співрозмовник ЕП.
"Враховуючи тенденцію зниження обсягів споживання електроенергії низки споживачів, ВАТ "Запоріжжяобленерго" звернулося до НКРЕ з проханням надати роз'яснення щодо застосування тарифів відповідного класу напруги в розрахунках за електроенергію з такими споживачами", - роз'яснив ситуацію директор ВАТ "Запоріжжяобленерго" Віктор Носулько.
За його словами, протягом останніх років обсяги споживання електроенергії ВАТ "Запорізький завод феросплавів" перевищували 200 млн. кВт-год на місяць. У жовтні ж цього року завод спожив 106 млн. кВт-год., а в листопаді - 1,7 млн. кВт-год.
Проте, як пояснили ЕП у НКРЕ, самого лише зменшення споживання електроенергії для переведення до ІІ категорії споживачів замало.
Згідно з постановою НКРЕ "Про Порядок визначення класів споживачів" (N1052 від 13.08.98). до І класу відносять споживачів, які: 1) отримують електричну енергію від постачальника електричної енергії в точці продажу електричної енергії із ступенем напруги 27,5 кВ та вище; 2) приєднані до шин електростанцій (за винятком ГЕС, які виробляють електроенергію періодично), а також до шин підстанцій електричної мережі напругою 220 кВ і вище, незалежно від ступенів напруги в точці продажу електричної енергії електропостачальною організацією споживачу; 3) є промисловими підприємствами із середньомісячним обсягом споживання електричної енергії 150 млн. кВт./год. та більше на технологічні потреби виробництва, незалежно від ступенів напруги в точці продажу електричної енергії електропостачальною організацією споживачу.
"Для того, аби перевести підприємство до ІІ категорії, необхідне невиконання усіх 3-х пунктів. Якщо не виконується один з них, з І категорії споживача не переведуть" - сказав начальник відділу регулювання відносин ліцензіатів із споживачами НКРЕ Ігор Городиський.
Отож, схоже, що виробники феросплавів занепокоїлися даремно. Хоча їхнє занепокоєння теж зрозуміле: перехід до ІІ класу - збільшення собівартості продукції. І це при тому, що на неї вже впливає підвищення залізничних тарифів.
"У постанові Кабміну №925 від 14 жовтня "Про першочергові заходи щодо стабілізації ситуації, що склалася в гірничо-металургійному та хімічному комплексі", ми якось випали з переліку тих категорій, для яких заборонено піднімати тарифи на залізничні перевезення. З 17 листопада тариф зріс - феросплавні заводи відмовляються від перевезень", - розповів Сергій Кудрявцев.
"Це при тому, що ми забезпечуємо саме металургів, які отримують пільги на перевезення", - бідкається він.
За даними УкрФА, із введенням нових тарифів витрати самого лише Запорізького феросплавного заводу за місяць зростають на 30% (470 тисяч гривень) - до 2 мільйонів гривень.
Але найближчим часом подальшого зростання собівартості не очікується. "До одержання відповіді від НКРЕ ніяких дій чи заходів щодо зміни тарифів для металургійних підприємств ВАТ "Запоріжжяобленерго" не вживає", - запевнив ЕП керівник "Запоріжжяобленерго" Віктор Носулько.