Суцільне неподобство! 5 серпня вартість бензину А-95 у Середземномор'ї впала нижче позначки 1000 дол./т, де вона востаннє була в далекому квітні. "Звалився" і дизель, який ще місяць тому штурмував позначку в 1300 дол./т, а тепер "схуд" до 1050 дол./т.
Таким чином, за неповний місяць ціни на паливо втратили 18-20%! Така ж ситуація й у нафти: російська на зазначену дату досягла рівня тримісячної давнини - ледве вище 110 дол./барр.
Незважаючи на абсолютну нелогічність того, що відбувається, дефіциту коментарів не помітно. Інвесткомпанія Goldman Sachs пов'язує ситуацію з погіршенням прогнозу зростання економіки Індії - великого споживача нафти. Начебто сказав своє слово й долар, що знову зміцнився.
Імовірно, вплинула на ринок і заява президента ОПЕК Шакіба Хеліля, який відкрито визнав, що поточні ціни на нафту є ненормальними. "У довгостроковій перспективі вартість бареля нафти може опуститися до 80 дол. і нижче, у випадку, якщо курс долара буде зростати, й зменшиться геополітична напруженість", - заявив голова ОПЕК.
Імпортний потоп
Початок падіння цін у липні збігся із запізнілим усвідомленням того, що ресурсу палива на ринку недостатньо. Дефіцит балансу мав під собою цілком об'єктивні причини: на піку, що був досягнутий перед наступним падінням, закуповувати товар ніхто не хотів і, як бачимо, не помилився.
Липень ринок закінчив із "дірою" в балансі на рівні 120 тис. т дизельного палива (у порівнянні з липнем минулого року). І це - напередодні серпня з його максимальним споживанням!
Відчутна недостача товару вкупі з початком падіння цін викликала справжній шквал поставок по морю. Танкери почали причалювати до українських берегів один за одним, а компанія "Лукойл-Україна", оператор збуту нафтопродуктів Одеського НПЗ, скасувала дві експортні поставки дизельного палива, миттєво розпродавши товар всередині країни.
У міру наповнення ринку ціна почала "сповзати". У першу чергу це стосувалося імпортних партій, власники яких розуміли, що в спину їм дихають нові поставки, які будуть ще дешевше. Одним словом, ціни на бензин "провалилися" на 500-700 грн/т. Повільніше знижувався дизель - усе ще відчувалась нестача товару.
Боляче було дивитися на українських виробників: закупивши в липні нафту на піку цін, вони змушені були віддавати зроблені з неї нафтопродукти втридешево. Офіційні прайс-листи заводи вирішили сильно не тріпати, але ціни реальних угод покотилися донизу з космічною швидкістю.
Ситуація, що розвертається, змусила замислитися як виробників, так і власників АЗС. Останніми роками вони намагаються почати працювати по-новому, замість торгівлі "з коліс" - створювати запаси для підвищення стабільності бізнесу. Саме ці дорогі запаси й гальмують об'єктивну необхідність зниження цін.
"Проблема в тім, що ціни падають дуже швидко, ми не встигли розпродати той товар, що заходив у середині липня за ціною на 20% вище поточної", - пояснюють свої дії торгівці. Але в один голос визнають, що час знижуватися вже прийшов.
Високі темпи падіння обумовлюють високу ймовірність того, що ціни доведеться знижувати також різко, а це може створити небажаний ефект. "Ціни не можна "смикати" ні при підвищенні, ні при зниженні, тому що це дестабілізує ринок", - говорить директор великої мережі АЗС, одночасно визнаючи, що 15-20 коп. на літрі не сьогодні-завтра треба скидати.
"За останні роки український ринок чітко продемонстрував свій нерозривний зв'язок зі світовим ринком, і не викликає ніяких сумнівів швидке зниження цін у роздрібній мережі", - говорить виконавчий директор консалтингової компанії UPECO Сергій Куюн.
У цілому, якщо поточний рівень цін протримається ще тиждень-другий, можна впевнено прогнозувати, що на заправках зайвими виявляться 40-50 копійок.
Економічна правда