Їздити дешево та екологічно – основні аргументи прихильників біопалива. Виробляти їжу для машин із органічних речовин у Європі почали вже давно. Україна ж більше допомагає зарубіжному прогресові, ніж долучається до нього сама. Тільки ріпаком, який є основою для біодизелю, цього року засіяли понад мільйон гектарів. І весь урожай піде на експорт.
Залити в свою машину альтернативне паливо Михайло Лабутін, виконавчий директор компанії «Енергетичні стратегії і біотехнології», зголосився одразу і ним дуже задоволений. Він каже, що їздить транспорт чудово, і думка про меншу шкоду для екології гріє.
Тепер Михайло Лабутін вирішив долучити і решту українців до біопалива і відкрив у Чернівцях п’ять екологічних станцій. Він переконує, що клієнтів у нього вже багато. «Наша цінова політика – наше паливо дешевше від бензину А-95 на 40–50 копійок, але якість краща за А-98», – каже він.
Небезпеку, що тотальний ріпак може нашкодити українським ґрунтам, Михайло Лабутін заперечує. Так само він не вважає, що саме ця рослина – причина світової продовольчої кризи.
Його думки поділяє і голова Асоціації виробників альтернативних видів палива та енергії Віталій Давій. За його словами, ріпак – це не обов’язково біопаливо, для українських фермерів це просто вигідний бізнес.
«Насправді з української ріпакової олії в Європі роблять дуже гарний майонез або маргарин. І якщо завтра зміняться ринкові пріоритети і гречка буде дорожчою від ріпаку, всі фермери забудуть, що таке ріпак, і почнуть вирощувати гречку чи ананаси», – каже фахівець.
Без законодавчих і економічних стимулів виробляти біопаливо не вигідно
Але якщо на експорті ріпаку Україна заробити може, то виробляти з нього біопаливо не вигідно, переконує Андрій Товстоп’ят, експерт аграрних ринків клубу аграрного бізнесу.
Навіть якщо всю Україну засіяти ріпаком і виробляти дизпальне виключно для своїх потреб, то воно не покриє і третини всіх потреб.
Тому експерт радить орієнтуватися на інший вид альтернативного палива – біоетанол.
«Це як спирт, який потім додається до бензину, або, якщо в чистому вигляді, просто заміняє бензин. Там дуже великі інвестиції, і не прості, як при виробництві біодизелю, де просто треба змішати, а потім розділити», – зауважує експерт.
Усі наукові ресурси для виробництва різних видів біопалива в Україні є, переконують фахівці. Розвиток гальмує відсутність законодавчої бази.
А ще бракує економічних стимулів. Якщо, наприклад, зробити нафтовикам пропозицію: ставка акцизного збору з дизелю буде зменшуватись пропорційно зі збільшенням частки біодизелю чи біоетанолу в паливі, тоді підприємці самі будуть вкладати гроші в екологію, і паливо подешевшає, вважають експерти.