Принаймні на це сподіваються в Уряді. Адже, до початку масових польотів в Україні першої справжньої "low-cost" компанії залишається приблизно два тижні.
Спроби збільшити обсяги авіаперевезень в Україні та зменшити вартість квитків були ще в 2003 році, коли була започаткована урядова програма внутрішніх перевезень. Її суть фактично зводилась до примушування авіакомпаній, які здійснювали міжнародні рейси, виконувати внутрішні перевезення. Втім, саме тоді розміри аеропортових зборів були зафіксовані на мінімально можливому рівні, що дозволило авіакомпаніям наростити обсяги перевезень.
Поступово ринок внутрішніх авіаперевезень почав розвиватися. Так, із початку реалізації програми внутрішні перевезення щороку зростали на 20-30%. Періодично про зниження вартості польотів оголошували вітчизняні компанії, пропонуючи квитки в 2-3 рази дешевше середньої їх ціни. Та навіть ці "акційні" перельоти коштували значно дорожче, ніж те, що традиційно пропонують "low-cost" компанії.
Втім, поступове здешевлення польотів авіаперевізниками з одного боку, підвищення цін на перевезення пасажирів залізничним транспортом - з другого, а також зростання доходів населення в цілому дозволили значно збільшити обсяги перевезень. Тільки в першому кварталі цього року кількість громадян, що скористалися внутрішніми авіарейсами, зросла на 40% порівняно з першим кварталом 2007 року.
Реакцією уряду на це стало збільшення аеропортових зборів з 25 травня загалом більше ніж вдвічі. Співпало це і з очікуваннями про прихід на ринок першого бюджетного перевізника. Та хоч уряд і пишається останніми досягненнями, слід визнати, що в авіаційній сфері Україна досі пасе задніх. Так, в сусідній Росії вже діє 7 бюджетних авіакомпаній. А в цьому році планується поява ще однієї.
Чому ж бюджетні компанії так довго йшли в Україну? Першою перешкодою для них були жорсткі вимоги Мінтрансу. В Державіаадміністрації кажуть, що компанії, які позиціонували себе як бюджетні і хотіли прийти на український ринок, не лише зводили до мінімуму всі можливі послуги при авіаперевезенні (зрештою, це в більшому або меншому ступені роблять всі low-cost компанії), але і парк літаків, що вони пропонували був застарілим. Повітряні судна були старше 10 років. З огляду на безпеку польотів, урядовці не могли ризикувати.
З іншого боку, більшість бюджетних авіакомпаній, що хотіли прийти в Україну, прагнули здійснювати не внутрішні, а міжнародні рейси. А от цього уряд дозволити не міг. Чи то з огляду необхідності захищати вітчизняні підприємства, чи то під тиском авіаційного лобі.
"Ми домовились з ними (авіаперевізниками - ред.) таким чином, щоб вони йшли в Україну як внутрішній український перевізник. Тобто проінвестували гроші в створення авіакомпаній в Україні", - пояснив голова Державіаадміністрації Олександр Давидов.
Угорська "Wizz air" виявилась першою компанією, яка погодилася на правила гри, запропоновані українськими урядовцями. Адже формально "Візз Ейр Україна" - компанія українська з іноземними інвестиціями і працюватиме на українському ринку. І хоча ліцензії компанія все ще немає, за місця в літаках вже заплатили приблизно 8 тисяч людей.
В Мінтрансі сподіваються, що слідом за "Wizz air" в Україну прийдуть ще принаймні два бюджетних перевізника. Головними претендентами є арабська авіакомпанія "Air Arabia" та німецька "Germanwings". Ймовірність їх приходу досить висока, адже наразі літаками внутрішніх рейсів користуються до 6 % громадян України. І це при тому, що в Євросоюзі авіакомпанії перевозять більше пасажирів, ніж населення відповідних країн.
Тож потенціал галузі надзвичайно високий. В Міністерстві транспорту України прогнозують, що вже в цьому році обсяги внутрішніх авіаперевезень зростуть на 50-60 відсотків. А в наступному low-cost компанії перевезуть вже 2 мільйони пасажирів.
Які ж ризики несуть із собою бюджетні авіакомпанії? З точки зору пасажирів - жодних ризиків, запевняють в Мінтрансі. Навпаки - польоти стануть безпечніші. Адже парк цих перевізників - літаки віком до 3 років, обладнані сучасними економічними двигунами, які також дозволяють зменшити вартість квитка за рахунок меншого використання палива.
А от іншим вітчизняним перевізникам доведеться вступити в конкурентну боротьбу з low-cost компаніями. Особливо якщо до заявлених "Візз Ейр Україна" маршрутів (Київ-Львів, Київ-Одеса, Київ-Сімферополь та Львів-Сімферополь) додадуться й інші. Крім того, бюджетні авіаперевізники вдарять по Укрзалізниці, змусивши її переглянути цінову політику пасажирських перевезень. Адже все частіше виникають ситуації, коли квитки на літаки до Сімферополя або Донецька продаються значно швидше, ніж на потяги до цих міст.
Економічна правда