Політичний оглядач

Понеділок
23 грудня
Розмір тексту
  • Збільшити розмір тексту
  • Стандартний розмір тексту
  • Зменшити розмір тексту
Головна Україна Економіка Пекін готовий взяти Київ на буксир

Пекін готовий взяти Київ на буксир

Друк
Україна та Китай готуються до співпраці в авіабудуванні. Такою буде центральна тема майбутніх переговорів у Пекіні. Надалі Китай прагнутиме до економічної експансії на українському просторі, але й інвестувати готовий – на відміну від Росії, – пише Тетяна Івженко у російському виданні «Независимая газета».

Тимошенко розраховує на китайські інвестиції

Запланований на жовтень візит прем’єр-міністра України до Китаю може внести корективи до планів українсько-російської співпраці. Влітку Юлія Тимошенко повідомила, що центральною темою переговорів у Пекіні стануть спільні авіабудівні проекти. Як зазначають експерти, перевага китайських партнерів України перед російськими у тому, що Піднебесна готова видавати Києву кредити, а також вкладати серйозні інвестиції в українську економіку.

Пілотним проектом співпраці має стати будівництво метро у Дніпропетровську. Український уряд провів низку переговорів про виділення китайською стороною коштів під цей проект обсягом близько 2 млрд. дол. Дніпропетровська область повідомила, що йшлося про кредит на 15 – 20 років під 5-7% річних. При цьому до 60% коштів, згідно з проектом договору, повинні були витрачатися в Україні – на оплату послуг підрядників та для закупівлі обладнання.

Ще на цьому етапі обговорення проекту китайська сторона продемонструвала, що вона керується зовсім не доброчинними мотивами, а міркуваннями економічної експансії. Близьке до переговорів джерело повідомило «НГ», що, погодившись на українські пропозиції, делегація Китаю, в свою чергу, висунула умовою співпраці закупівлю в Пекіні рухомого складу та всієї необхідної інфраструктури для його обслуговування. Це питання досі лишається відкрите. Раніше Україна закуповувала вагони російського підприємства «Вагонмаш», минулого року був представлений новий український зразок, вироблений у Кременчуці. Чиновники побоюються, що перехід на китайські потяги не тільки не дасть розвиватися власному виробництву, але й змусить українську сторону закуповувати у Китаї запчастини.

Причому це стосується не тільки одного міського проекту. Як заявив віце-президент Китайського інституту стратегії та менеджменту, посол У Цзянь Мінь, який нещодавно брав участь у міжнародному саміті Ялтинської європейської стратегії, Пекін зацікавлений у більш тісній співпраці з багатьох напрямків. «В Україні величезний потенціал у сільськогосподарській галузі, Китай спеціалізується в основному на промисловому секторі. З цієї точи зору китайському приватному сектору, який складає близько двох третин економіки країни, можуть бути цікаві інвестиції до української економіки», – пояснив він.

Найбільш масштабним проектом, який планує обговорити під час свого візиту Юлія Тимошенко, має стати співпраця у сфері авіабудування. Український прем’єр не розкрила деталей угод, які готуються, але сказала, що йдеться «про системні речі», які можуть визначити розвиток української галузі на 50 років уперед. Вона уточнила, що обговорюються плани зі створення українсько-китайського авіабудування СП.

Співробітник Міжнародного центру оцінки та стратегії Ричард Фішер у своїй статті у The Wall Street Journal звернув увагу на те, що Китай упритул підійшов до створення новітніх винищувачів. На сьогодні у світі існує тільки американський літак такого класу – F-22A Raptor. Найсерйознішою перешкодою для Китаю стала зараз «розробка передового сучасного двигуна, здатного розвивати тягу в 15 тонн», зазначив автор, додавши, що, за даними його джерел, українські науково-конструкторські бюро можуть бути залучені до цього проекту. Офіційного підтвердження цієї інформації немає. Чиновники говорять, що Тимошенко намагається домовитися тільки про продаж українських літаків до Китаю.

Тим часом у серпні Україна та Росія домовилися відновити роботу над проектом Ан-70, для чого планувалося створити нове СП. Джерела «НГ», близькі до уряду, стверджують, що питання не зрушило з мертвої точки. По-перше, деталі проекту ще повинні затвердити прем’єр-міністри двох країн, а зустріч Тимошенко та Путіна поки відкладена. По-друге, жодна зі сторін поки не готова виконати домовленість про виділення з держбюджетів України та РФ коштів для проведення спільного проекту. Українське джерело сказало, що за необхідних обсягів фінансування на рівні приблизно 100 млн. дол. Київ може знайти з резервних фондів не більше ніж 10-15 млн. «У Росії теж криза, їм треба думати про своїх авіабудівників», – вважає чиновник.

Китайці, навпаки, готові не тільки інвестувати кошти у проекти, що їх цікавлять, але навіть обговорювати можливість надання Україні кредитів. Раніше багато українських чиновників припускали, що Юлія Тимошенко під час візиту до Пекіну попросить китайський уряд про виділення від 2 до 5 млрд. дол. кредиту. Але й це питання офіційно не підтверджене.

«На сьогодні не затверджена остаточно навіть дата візиту прем’єра – рано гадати про результати поїздки», – сказав «НГ» керівник економічних програм Центру ім. Разумкова Віталій Юрчишин. Він вважає виправданою спробу Тимошенко встановити контакти з Китаєм, який «є величезним ринком для наших виробників, має вільні кошти для інвестицій».

 

"Независимая газета"

 

Додайте Ваш коментар

Ваше ім'я (псевдонім):
Коментар:

Погода

Лічильники