Намагання уряду наповнити бюджет за рахунок підакцизних товарів може не тільки не виправдати сподівань чиновників щодо обсягів надходжень, а й погіршити фінансовий стан виробників.
Липневе підвищення ставок акцизного збору на 58% - з 21,5 гривні до 34 гривень за літр 100-відсоткового спирту призвело до несподіваних наслідків. Якщо у першому півріччі 2009 року лікеро-горілчану продукцію виробляло 61 підприємство, то до липня їх число скоротилося до 34.
Перші місяці після введення нових ставок акцизного збору не продемонстрували позитивної динаміки щодо надходжень до бюджету.
"Після збільшення ставки середньомісячні надходження акцизного збору від реалізації лікеро-горілчаної продукції у липні-серпні 2009 року склали 284 мільйони гривень, що менше на 37 мільйонів гривень середньомісячних надходжень за перше півріччя 2009 року та на 10 мільйонів гривень - за 2008 рік", - говориться у повідомленні прес-служби Державної податкової адміністрації.
Більше того, жодних прогнозів щодо динаміки надходжень не проводиться, "оскільки не існує законодавчих ініціатив, зареєстрованих з цього питання, та які б надходили до ДПА України". Хоча, за даними відомства, попередній досвід підвищення акцизів можна вважати позитивним.
А зменшення платежів за цією статтею у 2009 році пояснюється спадом виробництва, яке спостерігається у липні та серпні. Так, в липні порівняно з цим же місяцем 2008 року виробництво скоротилося на 82%, а у серпні - на 60%.
Виробництво горілки та інших спиртних напоїв, липень-серпень 2008-2009 років, тисяч декалітрів
Джерело: Держкомстат
"Ще зарано судити про стан галузі через підвищення ставок акцизного збору з 1 липня 2009 року. Але загальновідомим є факт простою у цей період всіх виробників галузі через відсутність попиту на ринку на продукцію за такою вартістю", - зазначає Олег Жугін, директор компанії-виробника лікеро-горілчаних напоїв "Альтера груп".
Виробництво горілки та інших спиртних напоїв, січень-серпень 2009 року, тисяч декалітрів
Джерело: Держкомстат
Втім, такий спад частково пояснюється тим, що напередодні підвищення акцизу виробники потурбувалися про формування певних запасів за попередніми ставками. І оскільки виробити продукцію із старими марками та передати її у магазини треба було до 1 липня, то у червні заводи випустили рекордні 6,4 мільйона декалітрів горілки.
"До 1 липня усі компанії створили товарний запас. Продукції, розлитої до підвищення акцизів, за нашими оцінками, може вистачити до кінця вересня", - говорить спеціаліст інвестиційної компанії Dragon Capital Михайло Гранчак.
Незважаючи на це, експерти прогнозують уповільнення темпів зростання виробництва горілки. Допускають вони і зупинку деяких заводів.
Не виключено, що підприємства, які опинилися поза межею рентабельності, почнуть працювати "у третю зміну" і будуть наповнювати ринок дешевою продукцією.
"Окремі середні виробники можуть застосовувати сірі схеми роботи. У випадку повністю прозорої діяльності рентабельність їхнього бізнесу була б від'ємною", - вважає Михайло Гранчак.
Уже сьогодні виробники відчувають на собі перерозподіл попиту на користь більш дешевих лікеро-горілчаних виробів, який відбувся під тиском зниження доходів населення під час кризи.
"В умовах, коли рівень доходів і купівельна спроможність українців продовжує знижуватися, підвищення ставок акцизного збору вже призвело до того, що ринок "просів" більш ніж на 50%. При цьому обсяги виробництва у провідних компаній продовжують знижуватися", - відзначає Олег Жугін.
Втім, показники виробництва у 2009 році, порівняно з 2008 роком, наразі виглядають пристойно.
Виробництво горілки та інших міцних спиртових напоїв, січень-серпень, 2008-2009 роки, тисяч декалітрів
Джерело: Держкомстат
У середу Кабмін прийняв постанову про підвищення мінімальних роздрібних цін на горілку з 14 гривень за 0,5 літра до 17,96 гривні за 0,5 літра. Новина стала несподіванкою і для виробників, і для ринкових асоціацій "Укргорілка" та СОВАТ, хоча раніше подібні рішення тривалий час узгоджувались між урядом і ринком та були відомі заздалегідь.
З іншого боку, виробники кажуть, що цей рівень в цілому відповідає очікуванням ринку, хоча нова мінімальна ціна не дотягнула до потрібного мінімуму.
"З урахуванням сформованих оптово-роздрібних торговельних націнок мінімальна прогнозована ціна 0,5 літра продукції становитиме близько 18,5 гривні", - вважає Олег Жугін.
На думку директора з правових питань компанії "Хортиця" Геннадія Васюкова, якщо ставки акцизного збору будуть збільшені до 50 гривень за літр спирту, вартість пляшки горілки доведеться підвищити, як мінімум, на 5 гривень до 23 гривень.
Таким чином, уряд пішов назустріч виробникам горілки, максимально звузивши коридор між мінімальними і "реальними" цінами. Оператори ринку вважають, що це рішення дозволить зменшити тіньовий обіг алкоголю.
Напередодні експерти прогнозували збільшення тіньового сегменту ринку алкоголю з 20-25% до 40%. Все це дає підстави вважати, що ситуація для виробників горілки не є критичною. Навіть за нових акцизів алкогольні компанії зможуть утримувати пристойний рівень рентабельності.
В асоціації "Укргорілка" вважають, що подорожчання алкогольних напоїв змусить людей купляти доступний за ціною алкоголь і не брати до уваги його якість. Експерти ринку вважають, що ситуація виробників горілки не є критичною.
"Більшість великих компаній, які працюють на ринку горілки, залишаються рентабельними, -стверджує спеціаліст Михайло Гранчак. За його словами, на даний момент більшість виробників горілки мають контрольовану ситуацію із заборгованістю перед банками та іншими кредиторами. "Ми вважаємо, що виторг найбільших виробників залишиться на рівні, необхідному для збереження рентабельності їхнього бізнесу і після підвищення акцизного збору", - додав експерт.
Але банкіри схильні брати за основу радше негативний сценарій, ніж оптимістичний. Тож можна тільки здогадуватись, як тенденціями на ринку занепокоєні кредитори горілчаних компаній, конкуренція серед яких і так обумовлює вельми невелику маржу при роботі в середині країни, на відміну від прибуткового експорту.
Окрім того, компанії зіткнулися з проблемою нестачі обігових коштів, адже в умовах кризи банки дуже неохоче кредитують навіть під шалені відсотки.
"Кредитування сьогодні відсутнє. За рік банківська ставка зросла з 15% до 35%, але навіть за новими умовами одержати позику неможливо", - говорить Олег Жугін.
Окремі підприємства також ведуть діалог з банками стосовно обслуговування валютних кредитів, навантаження за якими зросло удвічі через девальвацію гривні.
Цю інформацію підтвердили у компанії "Союз-Віктан". Зокрема прес-служба компанії повідомила, що "переговори про реструктуризацію валютних позик ведуться постійно. Зараз наші пропозиції перебувають на розгляді у керівництва банків".
Чергове підвищення акцизів, зменшення попиту та тінізація ринку можуть ускладнити навіть реструктуризацію існуючих боргів, які за різними експертними оцінками досягають в окремих виробників 150-200 мільйонів доларів.
Інформоване джерело "Економічної правди" в одному з банків-кредиторів не виключає, що банки можуть підвищити свої вимоги до застав, під які видавалися кредити. А у випадку ж вимог дострокового погашення кредитів деякі алкогольні виробники будуть змушені оголосити про неплатоспроможність.
Наприклад, ще рік тому низка голосних банкрутств відбулася в Росії. За позовами банків "Сбербанку", "ВТБ", "Русский стандарт" та інших збанкрутілих найбільших виробників алкогольної продукції, зокрема "Веда", "ОСТ-АЛКО", "Ливиз" та "Гросс", що не змогли витримати зростання акцизів та більш жорсткі банківські вимоги.
Втім, липневе підвищення акцизів, вочевидь, не буде останнім випробуванням для галузі. Наступним рубежем може стати ставка у розмірі 50 гривень.
Ця пропозиція на засіданні парламентського комітету з питань бюджету була відхилена, але вже до кінця 2009 року уряд може представити новий законопроект. Вірогідність цього зростає, якщо взяти до уваги, що нові акцизи мають стати інструментом підвищення соціальних стандартів.
"Ми пропонували підвищити соціальні стандарти, збільшивши акцизи на сигарети, горілку та інші "шмурдяки". Ми могли б додатково одержати 2009 року 6 мільярдів гривень і спрямувати їх на підвищення прожиткового мінімуму, пенсій і зарплат", - заявив депутат від фракції БЮТ, заступник голови бюджетного комітету Олег Ляшко.
Саму можливість такого розвитку подій в одній з компаній-виробників горілки охарактеризували як "похорони зверху".
Представники банків та алкогольних компаній зійшлися на думці, що негативний прогноз щодо доходів горілчаного ринку робить позицію фінансових установ дедалі більш жорсткою.
Банки намагатимуться повернути вже видані кредити якнайшвидше. Адже пропозиція уряду, навмисно чи ненавмисно, украй загострила стосунки між горілчаними гігантами та фінансистами.