У сучасних анекдотах маленький горбатий “Запорожець” обов’язково має пом’яти респектабельного шестисотого “Мерседеса”.
Цей поширений комічний прийом ніби спеціально підкреслює потворність українського автомобіля, яка набула гіпертрофованого гротескного характеру. Чи спроможеться Україна на власну модель легкового автомобіля, на якому буде престижно їздити відомим співакам і політикам? Про це ми попросили розповісти Богдана Ничая, заступника директора Департаменту машинобудування – начальника управління автомобільної та дорожньої техніки.
– Богдане Адамовичу, про вітчизняні автомобілі та автобуси у масовій свідомості вкоренилася думка, що це щось карикатурне, потворне. Наскільки це відповідає сучасним реаліям?
– Якщо ви маєте на увазі анекдоти про “Запорожця”, то це радше зі сфери народної міфотворчості. Сучасний український автомобіль – це вже далеко не горбатий “Запорожець”, який відійшов у минуле разом із радянською історією. Хіба не пристойні автомобілі “Nubira”, “Lanos”, “Legansa”, які випускає Запорізький автозавод? За дизайном і технічними характеристиками я б не сказав, що вони поступаються світовим моделям відповідного класу. Та й мікроавтобуси “Богдан”, які випускає Черкаський автобусний завод, відповідають євростандартам, у чому багато наших городян, напевно, переконалося, курсуючи щодня на роботу в маршрутних таксі.
– Тобто, ви хочете повторити відому фразу телеведучої Людмили Лисенко, що не так все погано в нашому домі?
– Я хочу сказати, що разом із автомобільним ринком розвивається вітчизняне автомобіле- та автобусобудування. З’являються нові моделі автомобілів, автобусів, їхні конструкції стають досконалішими й комфортнішими. Хоча, звісно, у вітчизняному автомобілебудуванні вистачає своїх проблем, які залишились від часів економічної депресії. Та завдяки поміркованій політиці уряду в Україні затверджено концепцію автомобілебудування та програму розвитку автомобілебудівної галузі до 2005 року. В Україні діє також прогресивний Закон “Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні”. Минулого року в Україні випущено автомобілів, автобусів та комплектуючих на суму 1 млрд. 612,5 млн. гривень, що на 122,5% більше порівняно з відповідним періодом позаминулого року. Зокрема, випуск легкових автомобілів в Україні збільшився на 172,8%.
– Розкажіть нашим читачам, де в Україні випускаються автомобілі, автобуси, тролейбуси?
– Легкові автомобілі марок “Таврія”, “Славута”, “Nubira”, “Lanos”, “Legansa” виготовляє ЗАТ “Запорізький автомобільний завод”. Після реновації виробництва в Запоріжжі освоєно виробництво близько 30 модифікацій автомобілів “Таврія”. Зокрема, модернізовано автомобілі “Таврія” і “Славута” з двигунами об’ємом 1,2 літра, 1,3 літра та карбюраторною системою живлення. На базі автомобілів “Таврія” та “Славута” створено автомобілі ЗАЗ-110280-01 і ЗАЗ-110387 для інвалідів. Або ж такі цікаві моделі, як ЗАЗ 110557-51 “пікап” з жорсткою надбудовою класу “люкс” із двигуном 1,2 літра чи ЗАЗ 110557-53 “пікап” із двигуном 1,2 літра класу “стандарт” з жорсткою надбудовою кузова та розсувними дверима. До кінця цього року в Україні буде освоєно серійне виробництво легкових автомобілів “Opel-Astra”, “Opel-Vektra”, “Opel-Korsa”. На Луцькому автозаводі збирають автомобілі марок “ВАЗ”, “УАЗ” та “ЛуАЗ”, остання модель є власне українського виробництва. Автомобілі марки “ВАЗ” складають також у Херсоні, а “УАЗ” – у Краснодоні.
Вантажні автомобілі “КрАЗ” випускає Кременчуцька холдингова компанія, а малотонажні вантажні автомобілі на базі автомобіля “ГАЗ” – “КримавтоГАЗ” і Кременчуцький автоскладальний завод.
Автобуси в Україні випускає три заводи – Львівський, Черкаський і Бориспільський. Власне, комфортабельні бориспільські мікроавтобуси насправді збирають у селищі Проліски під Борисполем. Бориспільським автозаводом створено власний науково-технічний центр, яким розроблено конструкції нових моделей особливо малих та малих автобусів на базі “Газель” та “Івеко”. Зараз проходить заводські випробування зразок нового мікроавтобуса на базі “Газель” із двигуном СТ-90 польської фірми “Андора”.
Тролейбуси випускають Дніпропетровський завод “Південмаш”, Київський АТК імені Антонова та Львівський автобусний завод.
І, якщо це цікаво нашим читачам, у галузі автомобілебудування в Україні працює 80 тисяч працівників. До речі, на одного українського автомобіліста працює 7-8 спеціалістів різних галузей: металургійної, хімічної, деревообробної, радіоелектроніки, швейної. Крім того, над розробкою автомобілів працюють дизайнери, психологи та інші спеціалісти.
– Чи має вітчизняне автомобілебудування замкнутий цикл виробництва? Адже складальний цех можна побудувати у будь-якому українському селі, використовуючи дешеву робочу силу.
– Замкнутий цикл є на Запорізькому автозаводі, де використовується лише 12% імпортних комплектуючих. На Запорізький автозавод в Україні працює 120 підприємств, які виготовляють для нього комплектуючі.
Які країни купують українські автомобілі й автобуси?
– Якщо брати автобуси, то 60% їх іде на експорт, а 40% залишається в Україні. Автобуси купують насамперед країни СНД, Азії, Африки. Так само й українські автомобілі.
– Чи правда, що на Запорізькому автозаводі можуть на замовлення виготовити персонального “мерседеса”?
– Так, якщо ви хочете купити нового “мерседеса” за меншу ціну, то робите замовлення, і в Запоріжжі вам його виготовлять. Правда, це буде не шестисота модель, а “мерседес” класу E, C, S чи ML, виготовлений методом SKD.
– Ви чомусь старанно обходите той факт, що в Закарпатті збирають легковий автомобіль “Skoda”.
– Так, на заводі “Єврокар” збирають “Skoda”, але, на відміну від багатьох автозаводів, де складають автомобілі іноземних моделей, закарпатський завод “Єврокар” не вважається вітчизняним виробником, оскільки комплектуючих іноземного виробництва на ньому більше, ніж 50%. Завести з-за кордону кузов, двигун, колеса і зібрати – не є технологічно складним процесом. Добрий фахівець може поставите колесо за 30 секунд. 20 спеціалістів за рік збирають 2000 автомобілів. Таке виробництво “Skoda” насправді шкодить державі. Крім того, “Єврокар” знаходиться у вільній економічній зоні і, одержуючи великі прибутки, не сплачує державі податків.
– Скільки за рік в Україну завозиться старих автомобілів? Адже автомобільний “секонд-хенд” підриває вітчизняний автомобільний ринок.
– Експансія старих іноземних автомобілів –конкурент вітчизняному автомобілебудуванню. І в усьому світі з цим явищем ведуть боротьбу. За рік в Україну з-за кордону завозять 200 тисяч старих автомобілів. Фактично ми інвестуємо зарубіжного виробника. Давайте зробимо елементарну арифметику. Якщо одна потримана іномарка коштує в середньому 5 тисяч доларів, то Україна щороку віддає за кордон 1 мільярд доларів. Тепер подивіться, як українське законодавство захищає свою аватомобілебудівну галузь. Загальні податкові витрати за стару завезену іномарку в Україні сягають 25-29%. Сюди входять акцизний збір, в’їздне мито, митний збір, податок з продажу, ПДВ. У Польщі податкові витрати на стару іномарку становлять 68%, в Росії – 70%, в Аргентині – 74%, в Єгипті – 130%. В Україні пробували підняти податкові витрати на автомобільний “секонд-хенд”, але у нас дуже сильне іноземне автомобільне лобі, яке не дозволяє цього зробити.
– Які ініціативи робить уряд для розвитку вітчизняного автомобілебудування?
- Нещодавно на урядовому комітеті було погоджено інвестиційну програму виробництва вантажних автомобілів та автобусів на Луцькому автомобільному заводі, в яку закладено загальну суму витрат - 496 млн. гривень на реалізацію програми вітчизняного машинобудування до 2008 року. Крім того, при формуванні щорічних бюджетів будуть передбачені кошти для закупівлі автобусів за програмою “Шкільний автобус”, а також будуть виготовлятися спеціальних автобуси і тролейбуси з низьким кузовом, у які зможуть заїжджати пасажири в інвалідних колясках.
– При вступі до СОТ вимагають зняти пільги з вітчизняного автомобілебудування. Це означає, що більш розвинуті західні автомобільні компанії знищать вітчизняну автомобілебудівну галузь.
– Це так, тому вимоги СОТ зараз уважно вивчаються, щоб якимсь чином досягнути консенсусу із Світовою Організацією Торгівлі і, водночас, захистити національного виробника автомобілів.
– То чи буде в Україні створений власний “Мersedes-Benz”? Автомобіль представницького класу, на якому будуть із задоволенням кататись українські політики, співаки, футболісти?
– Українська автомобілебудівна галузь проходить складний етап свого розвитку. Вітчизняні автозаводи мають не такі вже й великі прибутки, які використовуються для створення новітніх технологій. Всі кошти зараз вкладаються у розвиток виробництва. Хоча у наших автоконструкторів, безумовно, є амбітні прожекти. Але вони поки що залишаються на папері, тому український “Мersedes-Benz” мусить почекати до кращих часів.
Урядовий портал