Зрозумівши, що одним блокуванням трибун рейтинг не піднімеш, Партія регіонів видала "на гора" законопроект №4326 із багатообіцяючою назвою "Про антикризові заходи".
Бурхлива уява читача вже, мабуть, починає малювати картини глобальної перебудови банківського сектору, рішучих заходів щодо підтримки базових галузей промисловості, довгоочікувану податкову реформу, перемогу над безробіттям. Але не в цьому житті і не в цій каденції.
Одна з поважних тем, на якій люблять попіаритись парламентарі, - пенсійна реформа. Правда, про запровадження накопичувального рівня чи розвитку недержавних пенсійних фондів не йдеться. Суть примітивна: забрати й обмежити.
Величезні пенсії для привілейованої касти на тлі зубожіння населення вже не приховати від пильного ока суспільства. Тому Партія регіонів як авангард опозиції підняла питання пенсій на щит, присвятивши йому цілий "антикризовий" законопроект.
Задекларована мета - впровадження терміну "спеціальних пенсій" та їх обмеження для державних службовців. На думку авторів, це дозволить скоротити видатки бюджету на утримання державного апарату.
Невже, завдячуючи законодавчій ініціативі Бориса Колеснікова та Ганни Герман, пенсійна система України нарешті стане прозорою та справедливою і збереже бюджетні кошти? Втім, не все так просто.
Законопроектом пропонується запровадити новий термін "спеціальні пенсії", тобто пенсії або щомісячне довічне грошове утримання, призначені згідно з нормами Митного кодексу та ще одинадцяти законів.
Серед переліку - акти про Кабмін, НБУ, дипломатичну та державну службу, статус народного депутата та суддів, про судову експертизу, прокуратуру та державну податкову службу, а також про міліцію та СБУ. Але за двома останніми законами пенсії ніколи не призначалися.
В той же час, автори законопроекту проігнорували про деякі інші закони, що мають безпосередній стосунок до розмірів пенсій, зокрема, про службу в органах місцевого самоврядування, про соціальний захист журналістів та про пенсійне забезпечення військових.
Останній акт в системі пенсійного забезпечення силових структур є базовим. Те, що автори "забули" про нього, свідчить про профнепридатність депутатських помічників, які готували текст законопроекту, адже вони навіть і про себе не згадали - коли таке було?
До речі, їх пенсійне забезпечення регулюється положенням про помічника-консультанта народного депутата, затвердженим Верховною Радою ще 1995 року.
Отже, статтею 2 законопроекту передбачено, що місячний розмір спеціальної пенсії не може перевищувати 12 мінімальних заробітних плат. Проте застосування вказаного показника приведе не до зменшення, а до реального збільшення розмірів пенсій та видатків держбюджету.
З 2007 року щорічно максимальний розмір пенсії, призначений чи перерахований за різними пенсійними програмами, був встановлений на рівні 12 прожиткових мінімумів для осіб, що втратили працездатність, окрім, як завжди, народних депутатів, суддів та прокурорів.
Статтею 54 закону про держбюджет України на 2009 рік прожитковий мінімум на одну особу встановлюється в розмірі, що діяв у грудні 2008 року. Отже, максимально можливий розмір пенсії сьогодні складає: 498 гривень множимо на 12 і отримуємо 5 976 гривень.
Виходячи з норм, запропонованих суб'єктами законодавчої ініціативи, та у відповідності до статті 55 закону про держбюджет-2009, розміри мінімальної зарплати та розраховані розміри максимальної пенсії повинні змінюватися в наступній динаміці:
- з 1 січня 2009 року: 605 та 7 260 гривень на місяць,
- з 1 квітня 2009 року: 625 та 7 500 гривень на місяць,
- з 1 липня 2009 року: 630 та 7 560 гривень на місяць,
- з 1 жовтня 2009 року: 650 та 7 800 гривень на місяць,
- з 1 грудня 2009 року: 669 та 8 028 гривень на місяць.
Тобто, в такий нехитрий спосіб пенсійне обмеження певних категорій державних службовців та представників силових структур* за рік зросте з 5 976 гривень до 8 028 гривень, тобто більш ніж на третину.
Автори законопроекту сподіваються, що кошти, які вивільнилися за рахунок запланованого скорочення видатків, з 1 травня 2009 року підуть на підвищення мінімального розміру пенсій та інших соціальних виплат.
Але скорочення видатків не відбудеться у зв'язку з введенням нових згаданих вище максимальних розмірів та звичкою громадян з високим пенсійним статком вирішувати свої проблеми у судах за "мовчазної згоди" Пенсійного фонду.
Цікава ще одна юридична новела, викладена у статті 3 законопроекту. Дія цього акту не поширюється на виплату пенсій офіцерів та генералів Збройних Сил України.
Виходячи з логіки законопроекту, максимальний розмір пенсії для військовослужбовців, звільнених після 1 січня 2007 року та тих, кому пенсія перераховувалася з 1 січня 2008 року, залишиться на рівні 5 976 гривень.
А пенсії для колишніх посадовців у погонах та військовослужбовців Головного управління розвідки Міністерства оборони обмежуватись не будуть взагалі!
Їх пенсії призначаються у відповідності із законом про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби. А він, як виявилося, не підпадає під обмеження "спеціальної пенсії".
Важко собі уявити ситуацію, за якої депутати обмежують розмір власних пенсій, не обмежуючи пенсій військових. Просто перед нами ще одне свідчення "професійності" опозиції.
Але й і коаліція у питанні пенсій не далеко попереду. Якщо у Партії регіонів пенсійні закони пишуть журналістки, то в "Нашій Україні" цим питанням займаються співачки.
В грудні 2008 року на ниві пенсійної реформації "вдало" відзначилась кума гаранта - Оксана Білозір.
Законопроектом №3431 вона встановила новий соціальний орієнтир для нашої держави: пенсія не повинна перевищувати 12 неоподаткованих прожиткових мінімумів на одну особу на місяць.
Чим відрізняється неоподаткований мінімум доходів громадян від прожиткового мінімуму на одну особу - питання для екс-міністра та заслуженої артистки України виявилося непринциповим.
Тому виявивши лише одну свою помилку у першому поданні документу, вона зареєструвала новий варіант. У ньому вже йшлося про 20 прожиткових мінімумів.
Спираючись на букву законопроекту, легко спрогнозувати, що максимальні розміри пенсій становитимуть від 9 960 гривень до 12 520 гривень. Це при тому, що максимальна пенсійна стеля в країні сьогодні становить 5 976 гривень, за винятком декількох сотень пенсійних VIP-персон.
Отже, за логікою шановних депутатів з обох політичних таборів, зменшення видатків бюджету-2009 можливе лише шляхом збільшення максимальних розмірів пенсій. Абсурд!
Нарешті стає зрозуміло, коли Україна вийде з кризи - тоді, коли пенсійне законодавство будуть писати професіонали, а не журналістки і співачки, якими б талановитими вони не були.
Представники МФВ мабуть "в захопленні" від такої пенсійної оптимізації своїх підопічних і таких антикризових законопроектів. Цікаво, скільки разів вони ще приїжджатимуть в Україну з марною надією погодити другий кредитний транш?
* стосується осіб, яким пенсія призначена після 1 січня 2007 року, з дати введення обмеження максимального розміру пенсії, або яким пенсія перераховувалася після вказаної дати.