Створення коаліції Партії регіонів та БЮТ відклали як мінімум до вівторка. Політики розділилися у своїх оцінках цієї події - одні говорять, що багато «регионалів» повстали проти такого формату коаліції й переконують Віктора Януковича в недоцільності віддавати Тимошенко пост прем'єра, інші говорять, що для створення більшості потрібно тільки доробити «останні технічні нюанси».
У кожному разі, у даній ситуації більше всіх хвилюватися потрібно Президентові України. Адже не виключено, що можлива новостворена більшість сконцентрується на роботі саме проти нього. І регіонали, і бютівці сходяться в думці: повноваження Президента потрібно різати плюс непогано було б перенести обрання глави держави в парламент.
Віктор Ющенко стерпить союз Партії регіонів та БЮТ, якщо таке утворення в парламенті буде працювати на подолання економічної кризи. Але якщо воно буде прагнути перенести вибори глави держави в стіни Верховної Ради й обрізати повноваження Президента, відповідні міри не змусять себе довго чекати - це буде й конституційний референдум, і повторний розпуск парламенту. Про це в інтерв'ю «Главреду» розповів директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов.
Вадим Юрійович, сьогодні не відбулося очікуване оголошення про створення коаліції у Верховній Раді, усе перенесли на вівторок. На вашу думку, чи можна очікувати, що у вівторок парламент отримає легітимну більшість?
Очікувати можна, зараз усі перебувають у режимі очікування. Але що буде у фіналі цього очікування - у мене прогнози скептичні. Справа в тому, що немає ніякої зчіпки або клею, що міг би склеїти коаліцію Партію регіонів та БЮТ.
По-моєму, є кілька резонів, які служать вагомими бар'єрами для формування такої коаліції. У першу чергу, потрібно говорити про таке поняття, яке у політології називають «неподільним благом». Пост прем'єр-міністра зараз саме є неподільним благом. Як його розділити між одним екс-прем'єром і іншим екс- і нинішнім прем'єром?
І Віктор Янукович, і Юлія Тимошенко - двічі прем'єр-міністри України, вони бачать себе тільки на цьому пості, а в майбутньому - ще й на посту Президента. Як тут знайти оптимальну точку компромісу?
Хіба економічний блок уряду, що може відійти до Партії регіонів, не може стати ціною компромісу?
Економічний блок - найважчий. Всі невдачі економічного блоку уряду при такому розкладі будуть приписані Партії регіонів. У той же час, всі можливі, але аж ніяк не гарантовані досягнення економічного блоку будуть приписані прем'єр-міністрові Юлії Тимошенко, адже прем'єр-міністр - це глава Кабміну й глава виконавчої влади.
Чи потрібно це Партії регіонів сьогодні - вичищати Авгієві фінансові стайні та рятувати від технічного дефолту БЮТ для того, щоб на виході отримати незрозуміло що? Це дилема для них.
А як Юлії Тимошенко в такій ситуації бути, ким і чим вона буде керувати? Тільки енергетикою? А на енергетику в Партії регіонів теж свої види, вони Тимошенко так просто її не віддадуть. У Партії регіонів теж є багато «енергетиків», які не готові погодитися з таким поділом праці між БЮТ і Партією регіонів у Кабінеті Міністрів.
Далі, де гарантії того, що Юлія Тимошенко підтримає Віктора Януковича в його намірах стати Президентом? Припускають, що це будуть робити через парламент. Але давайте подивимося, чи потрібно це Януковичу? Навіщо йому мати сумнівну легітимність, іти на сумнівну конституційну новацію у вигляді зміни форми обрання президента країни, якщо в нього є гарні шанси бути обраним на всенародних виборах Президента.
Тим самим він міг би отримати сатисфакцію за 2004 рік і широку електоральну легітимність, будучи обраним на всенародних виборах. Що Януковичу й Партії регіонів дає парламентське президентство? Це дуже ненадійно - мати президента, який залежить від парламентських розкладів.
Тому не ліпиться тут композиція, а виходить якась какофонія, а не мелодія.
Якщо не коаліція Партії регіонів і БЮТ, тоді що, вибори?
У такій ситуації можна «піти іншим шляхом» і взяти інший алгоритм виходу з парламентської кризи - обрати главу Верховної Ради. От є варіант обрання Івана Плющачи. Ні коаліції, але буде ситуативна більшість, і тоді почнеться новий раунд гри. У такій ситуації або уряд залишається, або ж він іде у відставку. У випадку відставки уряду його може замінити новий, і там уже Янукович може претендувати на пост прем'єр-міністра.
Якщо не буде нового уряду, то можливі нові вибори з гарними шансами для Партії регіонів отримати більш значне представництво в парламенті. У новому парламенті в такому випадку в них буде прекрасна можливість сформувати свою коаліцію.
Вибори у випадку нестворення коаліції - це нормальний вихід. Нормальна європейська практика - якщо уряд не може створити більшість у парламенті, то він іде у відставку. Це - уряд, який не має ресурсів і сил проводити свою політику через парламент. У парламентсько-президентських формах правління уряд може проводити свою політику тільки через прийняття необхідних законів за допомогою законодавчої більшості. Якщо такого нема, то вже вибачте, уряд - недієздатний. Він повинен йти або на вибори, або у відставку.
Сьогодні була озвучена теза, що в рамках коаліційних домовленостей між БЮТ і Партією регіонів планується внесення змін до Конституції, які дадуть можливість після обрання Президента в парламенті ввести мораторій на проведення виборів до 2015 року. Таке можливо?
Почекайте, ну як це можна накласти мораторій на вибори у Верховну Раду? Це повністю суперечить Конституції. Як можна внести в Конституцію зміни, щоб скасувати вибори? Парламент у нас на скільки років обирається? На п'ять. Вони що, напишуть, що парламент на десять років обирається?
Хіба не можна в перехідні положення Конституції записати відповідне положення про виняткове продовження роботи парламенту якийсь період?
Це прямій і відкритий підрив основ існування демократичних інститутів. Парламент можна достроково відправити у відставку. Але збільшувати термін роботи діючого парламенту до восьми років - це вже авторитарна змова. Хто може на таке піти, хто так ризикне своїм реноме? Це ж буде найчутливіший удар по міжнародному іміджу України.
Наскільки реальними можуть стати плани обрання Президента України в парламенті?
Абсолютно нереальна перспектива. Основні претенденти на президентський пост розраховують перемогти на всенародних виборах. Навіщо їм потрібно бути «представниками якихось сил»?. Адже в такій ситуації вони будуть мати дуже слабку легітимність і рівень підтримки. Це ж буде президент еліт, а не народу. Він нічого не зможе робити, він буде заручником еліт, усіляких кулуарних інтриг і змов, пактів, угод і інших меморандумів. Це буде ручний президент, який залежить від ситуативних розкладів і кон'юнктури. Кому це потрібно?!
Президент, якщо він претендує на те, щоб бути сильним політиком в українському розумінні, повинен спиратися на широку електоральну всенародну легітимність. Тим самим він може працювати безпосередньо з людьми, минаючи і еліти, і чиновників, не ризикуючи згоріти в щільних шарах електоральної атмосфери парламенту, який інтригує.
Просто в політичних колах говорять, що насправді це на Банковій зараз розробляють варіант союзу з Януковичем, щоб потім обрати Віктора Ющенко президентом саме в стінах Верховної Ради, звичайно, після відповідних змін до Конституції. Такий сценарій можливий?
Ні. Ні Ющенко, ні Тимошенко, ні Янукович не підуть на те, щоб стати ручними президентами парламентської партійної еліти. Президент «парламентщини» в Україні -це тупиковий варіант. Ніхто з основних претендентів на пост Президента на це не погодиться.
На вашу думку, яка буде реакція Віктора Ющенко, якщо у вівторок буде створена коаліція БЮТ і Партії регіонів? Його навіть запросили бути присутнім при цьому...
Добре, нехай така коаліція відбудеться. Нічого страшного в цьому не буде. Нехай спробують у такому форматі попрацювати. Але не потрібно в такому випадку займатися політиканством і змінювати Конституцію. Нехай займаються економічною кризою й формують антикризовим пакетом.
Чи можлива взаємодія в трикутнику «Президент Ющенко, прем'єр Тимошенко та спікер Янукович». Настільки це буде ефективно?
Взаємодія можлива. Діада Тимошенко і Януковича ризикує ввійти у фазу самопожирання. Їм потрібен якийсь страхувальний третій. Скоріше, цей резон навіть ближче Януковичу. Тому в Ющенко однаково залишиться простір для маневру й гри. Спочатку нехай спробують разом попрацювати, потім подивимося, як все піде, і, як вони почнуть пожирати один одного. Нехай покажуть, як вони будуть виходити із кризи й що скажуть виборцям. Так що нічого страшного, “все путьом”, як говориться.
Якщо коаліція Партії регіонів і БЮТ розпочне міняти Конституцію, обмежувати повноваження президента й переносити його вибори в парламент, які можуть бути відповідні дії Віктора Ющенко?
По-перше, є Конституційний суд. Можна використати судову процедуру. По-друге, можна оголосити референдум по Конституції. Потрібно просто зібрати 4 мільйони підписів і запитати в народу, чи хочуть вони вибирати главу держави.
Президент може такий референдум виграти. В Україні президентськоцентрична політична культура, потрібно, щоб хтось персонально відповідав за стан справ у країні, а не якась коаліція. Якщо винесуть на референдум питання про обрання президента в парламенті або на загальних виборах, то це буде виграшний хід для Віктора Ющенка. Адже він буде захищати демократію, а обрання президента в парламенті пахне олігархічним президентом. Причому, будь-яка країна світу, у якої є ресурси, використовуючи дефіцит ліквідності у світі, зможе інвестувати монетарний ресурс на обрання українського президента в парламенті.
Яка може бути протидія, якщо коаліція БЮТ і Партії регіонів почне обмежувати повноваження президента шляхом прийняття законів?
Вони ж клянуться, що в них буде антикризова економічна коаліція. Якщо вони займуться політичними питаннями, то вони тим самим обдурять людей. Тоді все буде робитися заради простого переділу влади.
Чи збереже президент право розпустити парламент, якщо коаліцію в раді формалізують, або таке право зникне в момент підписання нової коаліційної угоди?
Збереже, а чому ні? Парламент розпущений, просто указ припинений. Він зможе скористатися своїм правом. Якщо коаліція буде займатися економікою - це одне. Нехай хлопці спробують, прапор їм у руки. Але якщо коаліція буде політичною та антипрезидентською, якщо це просто антиющенківский пакт, значить, це - інше питання.